Den döda zonen tar pulsen på Type and Tell

När förlagens utgivningslistor blir allt svårare att slå sig in på är egenutgivning ett allt mer populärt alternativ. Bonnierförlagens nya självpubliceringstjänst Type & Tell är en helhetslösning som öppnade sin betasajt i september. Den döda zonen tar pulsen på Lotten Skeppstedt, som är produktansvarig.

Drömmen om författarskapet. Vi är många som bär på den.

För de allra flesta är det svårt att nå ut via traditionella bokförlag, vars listor ofta är tjockt intecknade av befintliga storsäljare och heta nykomlingar. Lägg därtill tusen och åter tusen inskickade manus. Det tar tid innan man får besked, och i de flesta fall är beskedet skribenten får negativt.

Lotten Skepppstedt_01

Lotten Skeppstedt, Type & Tell

Så vad gör man? Ett av svaren är förstås att publicera själv.

Det finns flera tjänster på nätet som erbjuder självpublicering. Den nyaste av dessa är Bonnierägda Type & Tell. Här kan författaren själv lägga upp sitt manus och formge sin bok. Och därefter, om allt känns rätt, koppla på olika tjänster som kostar pengar i olika omfattning.
– Att ladda upp sitt manus är gratis. Det är först när du är redo att framställa och distribuera din tryckta och digitala bok som du betalar, berättar Lotten Skeppstedt som är produktansvarig för Type & Tell. Hon fortsätter:

– Type & Tell erbjuder förstås också relaterade tjänster, som omslag, marknadsföring och redaktionellt arbete. Men poängen är att du plockar ihop de tjänster som just du själv är i behov av.

Ni ligger i betatestning just nu. En spännande fas, gissar jag?
– Ja, vi har ett aktivt kundforum där våra användare ställer frågor om högt och lågt! På så vis får vi bra koll på användarnas behov, problem och önskemål.

Har ni haft några typiska ”barnsjukdomar” sedan öppningen av betasajten?
– Ja, såklart. I början var det ett antal buggar i vårt text- och layoutverktyg. Det är som en förenklad version av InDesign och ställer höga krav på prestandan. Så det har vi kämpat med på lite olika sätt eftersom användarna har olika datorer, skärmar, mjukvara och så vidare. 

Det låter rätt tidskrävande.
 De flesta av tjänstens upplevda buggar är rätt snabbt åtgärdade. Men andra gånger är det knepigare och då måste vi felsöka i nära samarbete med våra utvecklare. Fast jag måste säga att vi är snabba på att lösa det mesta!

Oavsett medieform har självpublicering fått ett allt större utrymme. Att nu bokbranschen vaknar och följer i samma spår är en naturlig rörelse. Den traditionella spelplanen kommer att förändras under de närmaste åren. Åtminstone menar Lotten Skeppstedt det.
– Antalet filter mellan författaren och läsaren har minskat. I länder som USA och Tyskland har utvecklingen pågått ett bra tag och gjort stora avtryck på bokmarknaden.

Är det så att branschen håller på att bli mer personlig?
– Direktkontakten med läsarna värderas allt högre, så är det. Och här har förlagen svårt att konkurrera med författarna; de flesta upphovsmän har idag både kunskapen och verktygen för att nå trogna läsare och konvertera dem till lojala kunder.

Det är väl inte ett helt okontroversiellt resonemang i alla kretsar, misstänker jag?
– Vissa traditionella författare och förlag rynkar på näsan åt utvecklingen och menar att böcker som under sin tillblivelse möter potentiella läsare riskerar att populariseras, men jag håller inte med.

– Det intressanta är att unga skribenter som jag talar med har en helt annan syn på saken. De handskas med sina manusutkast som vore det marknadsundersökningar! Den feedback de får från sina läsare avgör om och hur de skriver vidare på sin bok.

Men den typen av öppenhet och interaktion passar inte alla…
– Nej, så är det ju. Men det är ett bra sätt att ta reda på om den där manusidén verkligen har en given läsekrets och är värd sin investering, i både tid och pengar.

ToT_LOGODet finns flera exempel på författare som nått stor framgång genom självpublicering. Ett gediget hantverk och en bra story kan, tack vare – eller på grund av – kunskap kring marknadsföring och viral spridning på sociala medier nå väldigt många läsare – även om antalet läsare eller köpare inte är allas primära mål med att skriva. Och Lotten Skeppstedt säger att trenden är tydlig:
– Traditionell media har börjat bevaka egenutgivna författare mer. Nyligen dominerade två egenutgivna titlar topplistorna, vilket fick genomslag i media. Och sneglar vi på Tyskland så är det inte så länge sedan samtliga böcker på Amazons topplista var egenutgivna!

Så om vi fokuserar på Type & Tell igen. Hur har intresset sett ut så här långt?
 Stort, och positivt! Vi har cirka 700 registrerade användare och fler strömmar in. Inte minst har vi fått gensvar från oväntat håll – gymnasieskolor, skrivarskolor och bibliotek har hört av sig med idéer om hur de skulle vilja använda Type & Tell i sin verksamhet eller undervisning.

– Tack vare det positiva gensvaret har vi flera spännande samarbeten på gång. Den 21 november besöker jag Skövde kulturkalas för att berätta om Type & Tell och göra en workshop med unga vuxna, som både läser och skriver på nätet. Just den typen av möten är superviktiga för att jag, i min roll som produktansvarig, ska förstå skribenter i olika åldrar och med olika behov på djupet.

I början av 2016 lanserar Type & Tell i Finland, där de har en erfaren kollega på plats. I Sverige väntar fortsatt arbete med att förbättra tjänsten.
– Ja, vi har adderat en rad funktioner på senare tid och mer är på väg!

Tjänstens utveckling följs bäst på https://www.typeandtell.se/
Innehåll om skrivande och bokutgivning finns här: http://blog.typeandtell.se/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s