Skrivtips från Christoffer Carlsson

Han skrev fjolårets bästa svenska kriminalroman – Den osynlige mannen från Salem. Resan mot framgången som författare började tidigt, sitt skrivande har han hela tiden utvecklat. Christoffer Carlsson har läst. Och skrivit. Länge. Mycket. Om och om igen. Han skyller sin relation till böcker, text och skrivande på geografin, säger att det var den som fick honom att börja, fastna i en ny värld:

Foto: Anna-Lena Ahlström– Där jag bodde, i den geografiska gråzonen som var avståndet mellan Halmstad och Simlångsdalen, fanns det inte så mycket att göra, så jag började läsa berättelser och snart skriva egna. Det var en fantastisk upplevelse, konstaterar Christoffer.

När det gäller att ge tips till andra som skriver finns det mycket klyschor, menar han. Tips som är vanliga, trista och tråkiga – men ändå sanna. Att man ska läsa mycket, skriva ännu mer. Att man ska läsa böcker som man själv tycker är bra…och reflektera över just varför de är bra.

– Glöm inte att läsa böcker du tycker är dåliga också, påpekar han, och konstaterar att man ibland lär sig mer av böcker man inte gillar.

Så om han själv ska ge några råd, några fler än just de standardmässiga – vilka skulle det vara? Jag frågar. Han svarar.

– Mina tips blir en repetition av något jag skrev en gång: ”10 punkter om att skriva skönlitteratur”. Om jag inte minns fel publicerades det i pocketutgåvan av Den Enögda Kaninen som extramaterial, men det är det ingen som kommer ihåg i alla fall. Och det är 10 punkter som jag själv, tror jag, hade mått bra av att ha läst när jag en gång började skriva.

Håll till godo. Christoffer Carlssons tio punkter:

  1. Skriv. Det låter självklart, men det är det inte: du måste ta dig tid att skriva. Gör det till en naturlig del av ditt liv, lika naturlig som att borsta tänderna eller äta.
  2. Skriv om det du kan något om, men skriv ännu hellre om något du vill utforska, som gör dig nyfiken, som du ännu inte känner till.
  3. Jaga bort uttryck som ”plötsligt”, ”stick i stäv”, ”som handen i handsken”, ”käpp i hjulet”, ”hungrig som en varg” och så vidare. Jaga bort dem som om de vore råttor, för det är vad de är. Talesätt, klyschor, och så vidare hör inte hemma här.
  4. Kontrollera dina karaktärer som om de vore dina trälar.
  5. Ljug. Men gör det elegant.
  6. Inled dina scener senare än du tror. De första raderna som inleder ett kapitel, avsnitt, eller en scen är ofta överflödiga.
  7. Den mest kraftfulla repliken eller observationen är ibland den kyligt återhållna.
  8. Undvik informationsfetisher. Ingen läsare vill se hur mycket information du samlat på dig under din ”research” – hen vill bara ha den information som är nödvändig för att förstå vad som händer.
  9. Ingenting är heligt. Text är bara text och var beredd att ta bort och skriva om. Men, kom ihåg att en text aldrig blir färdig. En text blir bara tillräckligt färdig för ett givet syfte, och det är gott nog.
  10. Läsaren är smartare än du tror, och du bör inte behandla henne som din publik, vän, fiende eller examinator – du bör behandla henne som en tillfällig älskare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s