Recension: Hugh Howey – Wool

”The children were playing while Holston climbed to his death; he could hear them squealing as only happy children do.”

I en värld som är obeboelig, där atmosfären är förgiftad, har mänskligheten tagit sin tillflykt till en gigantisk underjordisk silo. Det är en hierarkisk tillvaro, regelstyrd, kontrollerad. De som äger systemen äger makten. Alla har sin uppgift, alla uppfostras till att fylla en funktion. Det finns en naturlig livsbalans; om någon dör – bestämmer ett lotteri vem som får föda barn.

woolDär regler finns existerar även bestraffningar. Följer man inte reglerna riskerar man förvisning från silon. Den dömde blir utsläppt att vandra i ett mörkt, ödsligt landskap till gifterna tar över, tränger igenom, skänker den oundvikliga sista vilan.

Men trots reglerna, riskerna, finns det människor som inte följer strömmen. Människor som ifrågasätter de som styr och omvärldens existens. Vad finns egentligen där ute? Vem har kommit på reglerna? Kan miljön utomhus ha förbättrats – kanske skulle man överleva om man skickades iväg? Kittlande frågor, men också förbjudna.

Hugh Howey skrev 2011 Wool som en e-novell för Kindle och gav ut den själv. Men eftersom intresset var skyhögt byggde han på den, ständigt, och har sedermera sålt både bokrättigheter och filmrättigheter för stora summor. Det kommer även att släppas en grafisk roman anpassad efter böckerna (ja, det har blivit fler böcker).

Wool är en fascinerande, dystopisk, berättelse om både en dyster framtid och om mänskligheten. Om maktbegär, informationsägande och hemligheter, men även om en till synes omöjlig kärlek. Hugh Howey målar upp en dyster bild av tillvaron, men fyller den med glimtar av hopp, även om det personligen inte är hoppet utan snarare eländet jag är ute efter.

Howey har en ambition att berätta väldigt mycket – ibland för mycket – en del passager känns direkt överflödiga. Medan storyn i sig själv är väldigt stark blir Howey nästan överambitiös i sin berättelse om livet i silon, vilket medför att den starka storyn tappar i kraft och angelägenhet. Det är naturligtvis nödvändigt att måla en tydlig bild över tillvaron, men när en berättelse tappar i fart riskerar den att tappa även läsaren.

Stundtals är det spännande, stundtals är det transportsträcka. Det är lätt att förstå varför Wool blivit så omtalad – men jag känner mig likväl kluven när jag läst ut boken. Det är en tankekittlande läsupplevelse som dock inte lämnar mig hungrig efter nästa del, även om det finns många öppna spår att följa till fortsättningen. Så även om jag tycker om själva grundtanken är ändå känslan att det är för mycket av det goda.

Boken kommer att ges ut på svenska under 2014 av Norstedts.

Köp boken hos Adlibris