Recension: Peter May – Svarthuset

”En vindpinad och livfull berättelse”

Svarthuset, första delen i Peter Mays Lewistrilogi är en bok att hänföras av, en vindpinad och livfull berättelse i karga miljöer.

svarthusetIsle of Lewis kan uppfattas som en rätt obetydlig del av de brittiska öarna; en ö präglad av starka traditioner, religion och stolthet över sin historia. Gaeliska dominerar fortfarande språkbilden, kyrkan är oerhört stark. Ön är den största av de öar väster om fastlandet som bär namnet Yttre Hebriderna och präglas av hårda vindar som skoningslöst bearbetar kustlinjen, skär genom det trädlösa landskapet.

När ett brutalt mord skakar ön visar det sig att det kan finnas tänkbara kopplingar till ett annat mord på fastlandet, i Edinburgh. Fin Macleod växte upp på Lewis men kunde inte fly fort nog. Nu arbetar han inom poliskåren i Edinburgh, men plågas av hemska minnen och personlig förlust. Tillbaka från en sjukskrivning tvingas han tillbaka till Isle of Lewis för att söka sanningen, något som blir betydligt mer komplicerat än man kan tro. Men för Fin är resan inte bara en möjlighet att lösa ett fall, han vill inte erkänna att den också ger honom en anledning att fly hemmets kaos.

När Fin ankommer till Lewis överröses han av minnen, träffar bekanta han inte sett på länge, som han helst velat undvika. Han förstår snart att det ligger många sanningar dolda ute på öarna, bland klipporna, i de mörka husen, i traditionerna och ritualerna. Han är inte förberedd på att tvingas välja sida– vilka är egentligen hans vänner, och vad händer med relationer som inte underhålls?

Svarthuset är en synnerligen välskriven och atmosfärisk mordberättelse. Jag känner en magnetisk kraft dra mig in i bokens handling, känner hur jag sjunker allt djupare och i det närmaste slukas. Bokens miljöer rör sig från mörka skrymslen till öppna fält, över klippor som skoningslöst bearbetas av vindbyar och regn. Miljön samspelar med karaktärerna i att bilda en oerhört solid stomme för berättelsen, som ständigt söker och hittar ny kraft i grunden. Att Peter May har skrivit flertalet böcker förut var en nyhet för mig – men med tanke på det skickliga hantverk som Svarthuset utgör är det inte överraskande.

Mitt enda problem nu är att jag vill läsa mer. Och risken är att jag inte orkar vänta till nästa del i trilogin översatts.

Köp boken hos Adlibris

7 thoughts on “Recension: Peter May – Svarthuset

1. lasaochlyssna

Mycket bra bok med en präktig plot twist på slutet. Jag orkar nog inte heller vänta, fast hoppas att Modernista är snabba att översätta. Men att ha läst den på engelska betyder ju inte att man inte kan läsa om den sen på svenska!

Svara
    1. hier0nymus Inläggets författare

Nej, precis. Jag har inte köpt på engelska ännu… för mycket i kön just nu. Men frågan är, som sagt, vänta eller inte vänta. Du får säga till om du köper!