”Vi är nära ett samhälle där individen blivit helt transparent”

Signalspaning, läckor, internationell storpolitik, hemligheter och myndighetsaction. Detta är ingredienserna i Andreas Normans En rasande eld. En bok som dessutom – ursäkta ordvalet – känns rasande aktuell.
– Det som händer nu är att internet, själva nätets arkitektur, ifrågasätts. Vi är nära ett samhälle där individen blivit helt transparent, säger Andreas Norman till Den döda zonen.

I En rasannormande eld möter vi Carina Dymek – ambitiös, framgångsrik, ett namn för framtiden på Utrikesdepartementet. Efter ett möte i Bryssel konfronteras Dymek av en för henne okänd man, som säger sig ha material han vill att hon ska titta på. Utan att hon egentligen vet varför, tar hon emot en USB-sticka, något som ska visa sig få stora effekter för både henne och hennes omedelbara omgivning. När högre ort förstår att Dymek tagit emot hemligstämplat material dras en hänsynslös jakt på sanningen igång. Men frågan är om det verkligen är sanningen som eftersöks – eller något helt annat?

Boken behandlar allt från utrikespolitik och hemliga allianser till IT-säkerhet och hackernätverk. Högaktuella ämnen. Hur mycket research krävdes, generellt, och hur mycket kom från din egen kunskap?
– Jag har ju flera år arbetat på det som kallades Counter-Terrorism Unit på säkerhetspolitiska enheten på UD, och totalt varit diplomat i över tio år. Så jag hade privilegiet att inte behöva göra så mycket research, utan mest fundera på hur jag skulle gestalta det som varit min vardag: korridorerna på UD, arbetet med terrorismbekämpning, berättar Andreas.

– Men jag gjorde också intervjuer med folk som arbetade med IT-säkerhet, eftersom det är en viktig del av boken som jag ville få helt trovärdig.

Med erfarenheterna från sitt arbete som diplomat och inom UD fanns det naturligtvis mängder av situationer och händelser att föra över i en berättelse. Något som är dubbelsidigt, menar Andreas. Bara för att det finns mycket material och inspiration att ta av, så innebär det inte ett oproblematiskt arbete. Särskilt när man hela tiden stöter på saker som tilltalar skrivnerven:
– Jag tänkte många gånger: helsike, det här måste jag skriva om. Jag hade tillgång till mängder av spännande men ofta ytterst hemligstämplad information, kontakter med Säpo och utländska säkerhetstjänster, jag flög fram och tillbaka till Bryssel och representerade Sverige i olika slutna möten på EU-nivå – allt det där var vardag.

-Men  frågan var, hur skulle jag skapa en medryckande, intensiv berättelse som skildrade alltsammans?

en-rasande-eldResultatet blev En rasande eld. På många sätt är det en traditionell thriller, med starka inslag av jakt, konspirationer och desperation. Men på flera lager är boken oerhört knivskarp i sin analys av nutiden – och ger en både skrämmande och kittlande bild av hur myndigheter arbetar, hur vi i västvärlden ständigt är på vår vakt, på jakt, efter kunskap och insikt. Även om den tillhör privatpersoner.
-Underrättelsetjänster vill alltid ha koll på allt. Särskilt de som sysslar med signalspaning (som FRA, amerikanska NSA och brittiska GCHQ) har länge haft en ambition att i princip kunna övervaka, eller åtminstone kunde scanna av all information, menar Norman, och fortsätter:

– Den här ambitionen att vilja veta allt, kunna övervaka allt, kommer inte försvinna. Det som är den stora skillnaden idag jämfört med för femtio år sedan är att den tekniska utvecklingen har varit extremt snabb, och att internet har blivit en så integrerad del av våra liv. Detta gör det möjligt att tränga in i människors kommunikation i en omfattning och med en detaljnivå som är hisnande.

– Naturligtvis finns det många spionprojekt i branschen. Det som händer nu är att internet, själva nätets arkitektur, ifrågasätts. Kan vi lita på att våra bankaffärer är krypterade? Kan vi lita på att vi kan tala ostört över mejl? Vi är nära ett samhälle där individen blivit helt transparent.

En som verkligen får uppleva detta är bokens huvudperson, Carina Dymek, som hamnar i en situation hon inte behärskar, där hon hela tiden tvingas upptäcka att en del intressen inte har några begränsningar i sin ambition att följa sina intressen. Hon tvingas också inse att det bakom kulisserna hela tiden pågår ett spel om människors egenintressen, personliga sfär och integritet.

Var hittade du inspirationen till Carina Dymek?
– Carina är en på många sätt typisk tjej inom UD och Regeringskansliet. Driven, högpresterande, karriärsinriktad och samtidigt med en liten dålig självkänsla som får henne att arbeta ännu hårdare. UD är i vissa delar en gammal, lite macho kanslivärld, där kvinnor många gånger får kämpa hårdare för att synas.

Din bok lyckas väva in många händelseförlopp och aktioner på olika nivåer. Vad tycker du själv kännetecknar en välskriven thriller?
– Framför allt ett språk som får mig att vakna till, som berör mig, som är coolt, starkt, smidigt, uttrycksfullt. Jag blir så trött när författare använder klichéer, man måste bekämpa klichéer! En riktigt bra thriller har (och det gäller väl för många bra böcker generellt) en egen värld som jag som läsare kan kliva in i, blir fascinerad av och vilja vara kvar i.

– För min del får berättelsen gärna handla om brännande politiska frågor, etiska dilemman, storpolitik. Där har du en grymt bra thriller, enligt mig.

Klart är, hur som helst, att skrivandet kommer att uppta allt mer tid i Andreas Normans liv. UD är historia och just nu skrivs det på en uppföljare, en bok där en av de mer framträdande birollsinnehavarna i En rasande eld får kliva fram ännu mer i rampljuset.
– Den kommer att fokusera mer på säkerhetspolisen Bente Jensen. I berättelsen tvingas hon omvärdera hela sitt liv, och rädda sig själv. Det blir en bok om lögner och hämnd, om signalspaning och kontraspionage, om kärlek och hat, om livet som ”expat” utomlands, avslutar Norman.

Foto: Caroline Andersson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s