Recension: Joakim Zander – Simmaren

”Fullt ös och massor av action”

Det finns thrillers som utlovar action men inte levererar, något som brukar leda till besvikelse från läsarens sida; ibland är det action man är ute efter. Den som läser Joakim Zanders debutthriller Simmaren och törstar efter action lär inte lämna boken besviken, för den levererar just detta: fullt ös och massor av action, även om det börjar lite trevande.

simmarenI Simmaren kastas vi mellan skådeplatserna. Damaskus, Afghanistan, Bryssel, Sverige, USA. Ansatsen och ambitionen är hög – resultatet mestadels gott. Förutom en inledande känsla av förvirring och desorientering i tid och rum lyckas Zander knyta samman de olika trådarna väl, mycket tack vare det höga tempo som i början bidrar till förvirringen. Tempot och flytet gör dock att man har svårt att slita sig och snart ser man en helhet – och genast höjs läsupplevelsen avsevärt. Fram växer en pulserande – och halsbrytande – berättelse:

En amerikansk agent befinner sig på åttiotalet i Damaskus. Han bevittnar något hemskt – något som sätter djupa spår i hans själ. Han försöker fly, glömma bort, men misslyckas. Han plågas av minnena, löftena – sveket. Samtidigt, här och nu, kommer konfliktforskaren Mahmoud Shammosh över hemligstämplad information om tortyr och maktmissbruk. Han kontaktar sin exflickvän, Klara Walldéen, och innan de vet ordet av har de skottpengar på sig; de jagas skoningslöst av någon som uppenbarligen vill komma åt den informationen de har med sig.

Boken innehåller mycket att tycka om: Zanders förmåga att på ett filmiskt sätt beskriva händelseförlopp, pumpa driv i dialogen och storyn utan att göra för stora avkall på miljöbeskrivning och språk. Dessa saker väger upp de stötvisa svagheter som boken har – de parallella spåren och berättarjagen blir ibland lite förvirrande.

Simmaren är en klassisk actionthriller. En bok om förlust, förlåtelse – och om hur höga intressen är beredda att gå över lik för att hålla skenet uppe, bevara Status quo. Det är underhållande läsning av ett författarskap att hålla koll på – och framförallt är det en thriller av god kvalitet.

Plusmeny: Min intervju med Joakim Zander

Köp boken hos Adlibris

One thought on “Recension: Joakim Zander – Simmaren