Konsten att skriva en thriller

För ett par månader sedan skrev jag en gästkrönika till en annan blogg; den tänkte jag nu återpublicera här, något förändrad. Titeln? Konsten att skriva en thriller.

Genom åren har jag läst hundratals deckare och thrillers – få saker kan nämligen fängsla mig lika mycket som en riktigt välskriven sådan. Min läsning har lärt mig urskilja vilka teman och ingredienser som nästan uteslutande finns med i en deckare eller thriller. Jag tänkte här, lite informellt, ta upp några av dessa. Var så goda, ni kommer säkert att känna igen er!

1. Ond bråd död. Denna första ingrediens är såklart den viktigaste. Folk måste dö. Hur många spelar mindre roll, viktigare är däremot sättet de dör på. Ju mer utstuderat, desto bättre.

2. Sårade själar. Poliser, utredare, privatdetektiver och CIA-agenter är ofta känsliga. De har, i många fall, blivit utsatta för något som satt spår för evigt. Någon de älskar har dött, deras fru har lämnat dem, deras barn har blivit kidnappade, eller de har förlorat sin själ till alkohol- och pillermissbruk. De har aldrig ett okomplicerat familjeliv

3. Oväntade vändningar. En thriller är inte komplett utan en plötslig twist. Med en bra vändning kan man i presentationstexten inkludera saker som: ”De trodde att de var sanningen på spåren – men det visar sig att de haft helt fel” eller ”Det visade sig att sanningen var något helt annat än han trodde”.

4. Ett radarpar som både hatar och älskar varandra. Många deckare består av den klassiska uppsättningen man och kvinna. Ofta dras mannen med vissa sociala problem, till exempel att han blir våldsam när han är full. Oftast tycker han om musik. Kvinnan är ofta tuff, fast ändå sårbar och jordnära. Relationen mellan karaktärerna är viktig. Det börjar ofta väldigt illa, men gradvis växer ett ömsesidigt tycke fram. Mannen skall vara äldre än kvinnan. Naturligtvis.

5. Tidsjakt. Ingen thriller är komplett utan kampen mot klockan. Tiden måste jagas – hela tiden – överallt – oförtrutet. Mördaren måste hittas innan han slår till igen. Bovarna måste fångas innan de spränger en bomb – igen. Kidnapparna måste hittas innan de gör allvar av sina hot. Och så vidare.

6. Omvända perspektiv. Någon gång under berättelsens gång måste förutsättningarna ändras. Den som jagar måste bli jagad. Mördaren måste få upp spåret på polisen. Detektiven måste bli lite för engagerad i fallet, och till slut slukas. Det måste förekomma hot, helst mot huvudpersonens nära och kära.

7. Ett öppet slut. Ingen deckare eller thriller ger ett trovärdigt intryck om den inte lovar mer läsning. Läsaren måste finna en trygghet i att det potentiellt kan komma tio böcker till med samma huvudpersoner. Komplicerade relationer måste utvecklas, fler lik måste hittas, fler utredningar måste få plötsliga vändningar och mer tid måste jagas!

Se där, en rad viktiga ingredienser i nästan varje framgångsrik deckare och thriller. Jag har naturligtvis missat flera – kanske kan ni bidra med några? Fritt fram!

One thought on “Konsten att skriva en thriller

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s